Den fortsatte historie om min hverdag.

Seneste tilføjelser lavet d. 17.12.2006

Kromologien i denne beretning er bagvendt.
Historien begynder fra bunden.
Det vil sige at du skal starte i den anden ende og ende her.
Til bunden
Nye kapitler vil blive sat på i toppen. Det vil også være her opdateringsdatoen vil blive ajourført.
Så du ikke behøver at kigge det hele igennem for at se om der er kommet nyt.





















Jeg er begyndt at køre Sverige, og lidt Norge.
Min seneste tur til Norge var så speciel at den lige får en ekstra sidefor sig selv.
Klik på billedet for at komme til den.



Tingene kan godt blive lidt special når sådan en fætter begynder at blande sig i trafikken.



Her er jeg rendt på et af de der 25,25 m vogntog som der tales en del om herhjemme.
Det her er godtnok hollandsk.

Melonlæsning
Og så skulle der læsses meloner.
Læsningen bærer tydelig præg af at billig arbejdskraft er der nok af.
De to der står med ryggen til var kommet sammen med os. (Vi var to biler der skulle læsse samme sted.)
Og hele showet foregik ved at vi var mødt ved afsenderens firma aftenen før. Og kl 0700 blev vi ledt ca 150 km længere syd på.
Og vi kom virkelig ud på de små veje. Da vi skulle vende bilerne foregik det ved at køre indenom en tankstation. Havde den ikke været der havde vi ikke kommet rundt. Det var kun hvor der var lavet udbulinger på vejen at to lastbiler kunne passere hinnanden.
Kasserne var blevet læsset i bilerne aftenen før. Da vi så kommer frem bliver de læsset af og stillet op på en række i siden af vejen. Og så kom de lokale melonavlere ellers med deres traktorere med en vogn med et læs meloner efter. De kørte op indenfor kasserne. Og så blev der langet meloner over til de to fra afsenderens firma. De fik således hver eneste melon i hånden. Og der må være et vis håndelag i det, for blot ved at gribe melonen kunne de kontrollere om den var i orden. Dem der ikke var røg over bag ved.
Og ca 5 timer senere var det læsset ca 44 tons meloner på to lastbiler.


Melonlæsning
Her er jeg endt i Grækenland.
Det er min første og hidtil eneste tur derned.
Jeg havde frosen kød med derned af. Og blev så sendt ud efter et læs meloner til hjemturen.
.





Ikke alle læsninger er lige almindelige.
Her har de fundet ud af at det er hurtigere at sejle til Hanstholm, læsse fiskene over i en lastbil, og så lade den køre dem til Belgien.


Her er det blevet til en "chaufførweekend" i Losser i Holland.
De havde godtnok nogle særprægede køer i den by. :-)


Og så har det et eller andet forhold til store figurer.

Ovre i den østlige del af Spanien har de nogle lidt anderledes farver på deres jord.

Det er vejene nu heller ikke.

Her er jeg kommet på en ny tur til Spanien.
Stedet er på det plateau som Madrid ligger på. Det er ikke lige over det hele.


Og så er det, for en gangs skyld, blevet til at en hel byfest kan afvikles i et herligt strålende solskin.

Herhjemme var vejret lidt anderledes.
Et af resultaterne af en vis decemberstorm var at menighedsrådet skaffede mig en bedre udsigt til kirken.
Og når den så også pyntes med noget sne tager den sig jo flot ud.


Den der bjergkæde undrer mig lidt.
Den kommer bare sådan lige op at et, relativt, flat stykke land.
Hvad den hedder har jeg endnu ikke fundet ud af, men den ligger i nærheden af østkysten et stykke syd for Barcelona.


Dem to der syntes jeg virker bekendt. :-)

Det her er taget ret kort efter det forgående billede.
Der var åbenbart en lastbil der ikke ville den vej alligevel. Og så begyndte at "gøre omkring".


Det kan godt være svært at se det, men derovre, i horisonten, ligger faktisk Afrika.
Jeg er nu kommet på min første tur til Spanien.
Den kom noget overraskende. For jeg var, næsten som sædvanlig, kommet til Modena med læs. Efter ca. 6 timers venten på besked om returlæs, blev jeg sendt til nabobyen for at læsse der. Ikke hjem, til England eller til Sverige som det normalt var. Men til Spanien og Portugal
Billedet er taget lige kort efter at jeg har passeret Spaniens sydspis Tarifa.


Og her er så en af de absolut få godsskader jeg har haft.
Jeg havde ikke fået lov at få udleveret støttestænger inden turen.
Men næste gang jeg kom gennem Padborg var der et sæt klar til mig. :-)


Og her er jeg så kommet ned til "The White Cliffs of Dover", på vejen hjem.

Det der rager op derude er de "porte" de har bygget i Themsen, så de kan lukke for vandet hvis der skulle komme stormflod.
Så jeg er altså kommet til London.
Det var noget der skete flere gange at returen fra Italien gik til England. Og så tom til Holland og læsse et eller andet til Danmark.


Her er jeg igen "rendt" på en kollega.
Det specielle her er at de to biler er de eneste der, på det tidspunkt, kører med køletrailer, i det firma.
Såvidt jeg husker er vi, sammen, på vej til Modena i Italien med ophængt kød. Og holder en pause på Linea i Kufstein i Østrig.


Det er ikke lige til at se det hvis man ikke lige ved det. Men det er altså en schaeffer.
Det er sommer og det er Napoli. Og man har åbenbart ment at en tyk pels var synd for hunden. Så den har lige fået en "fåreklipning".
Det var forøvrigt det værksted jeg fik lov at køre ind på, på første tur med den bil, da jeg kunne ringe hjem og fortælle at neg var "nede" på at køre 100 km pr liter vand jeg skulle efterfylde.


Jeg tror nok havnen var et sted nede nord for Rom.
Men det skib syntes jeg var så specielt malet at det skulle foreviges.
Det hedder forøvrigt "Moby Baby"


Men på denne tur gik der inflation i det med at følges med kolleger.
Jeg var på vej til Italien. Og jeg blev sendt gennem Schweiz.
Da jeg, lidt i ti om aftenen, kom ind på den plads jeg havde planlagt at holde på for natten, blev jeg stoppet af to mand i "selvlysende" tøj.
Jeg fik at vide at der ikke var flere pladser der. Og at jeg skulle fortsætte ud på motorvejen. Og køre nogle km længere frem hvor der ville stå nogle af deres kolleger.
Her fremme blev al trafikken ledet væk fra motorvejen. Dvs. lastbilerne blev ledet tilbage på motorvejen med besked om at køre frem til der var et sted at holde - på motorvejen. Grunden var at det var helligdag i Italien. Og så blev alle lastbilerne holdt tilbage oppe midt i Schweiz for at det ikke skulle blive total kaos nede på grænsen.
På vej gennem en tunnel fik jeg øje på en anden af firmaets biler, og en til, og en til. Og foran den var der en plads at holde på. Ja, der var flere. For kort efter kom der endnu en kollega. Og så var vi pludselig fem. Og så holdt vi selvfølgelig sammen de ca. 16-18 timer der gik før vi var kommet de få hundrede km der var til Italien.


Det var ikke så tit det skete for mig at jeg havde følgeskab af en kollega. For jeg gjorde ikke noget for at få det.
Jeg har altid bedre kunnet få tingene til at fungere når jeg kører mit eget løb.
Men bød lejligheden sig tog man selvfølgelig imod den.
Så her holder jeg weekend sammen med en kollega. Sikkert på vej hjem fra Italien et eller andet sted i Tyskland.


Men også herhjemme viste "kong Vinter sig.
Henne i det der snefog gemmer der sig en sneplov. Og sådan en dag har man ingen problemer med at blive bag ved.
Den dag er forøvrigt den eneste hvor jeg har kørt med snekæder. De var nødvendig for at jeg kunne bakke under den trailer jeg skulle køre med. Og da de nu var kommet på kunne de godt bruges lidt videre.


Der er blevet vinter igen. Og denne gang sne gjorde at vi ringede til disponenten og fortalte at vi altså ikke kørte hjemad søndag aften. Men ventede til mandag morgen. I håbet om at tyskerne så ville havde fået styr på deres veje.
På den smule motorvej vi kunne se fra den nærliggende bro skete der flere uheld den søndag eftermiddag.


Et eller andet sted oppe i de der bjerge gemmer sig en af de små stater i Europa.
Måske, måske ikke, står bjerget i San Marino.


Og denne statue står ved indsejlingen til færgehavnen i Messina.

Her er jeg på vej tilbage fra endnu en tur på Scicilien
På denne side af vandet er det Messina. På den anden er det fastlandet.


Og på sydsiden af Skt. Gotthard tunnelen. Mødte jeg det års første sne.

Det handler stadig om at køre til Italien. Men for et andet firma.
Og på denne tur kom jeg gennem Schweiz.
Oversat til dansk må søen hedde noget med "De fire dales sø"


Her er jeg så endt i Genova.
Det der krydstogt skib skulle komme ind kl 0700. Det var der kl 0800.
Det skulle sejle igen kl 2000. Og på den tid skulle der tømmes gods fra 11 lastbiler ombord.
Jeg, eller rettere disponenten, var vist ret heldig. Han var ikke tilfreds med at der gik så lang tid.
Men han faldt ned igen da han fik at vide at han (jeg) var heldig at jeg havde et par paller udstyr til skibet selv. Som maskinmesteren gerne ville havde ombord ret hurtig
Havde jeg ikke haft det ville jeg havde været den sidste der ville blive losset. Fordi det meste af det jeg havde med var vin og vand. Og det skulle ellers være det sidste der kom ombord.
Og hvornår det så kunne havde været ved jeg ikke. Men jeg var tom kl 1400. Og jeg var 4. bil der blev tømt.


Mon det var noget at bo sådan et sted? :-)
Det er et slot på en bjergside på nordsiden af floden Inn i Østrig.


På Sicilien er broerne ikke altid så lange. Fordi der ikke altid er så langt mellem tunnellerne.

Jeg er ikke 100% sikker, men mener at det her er Etna.
Men den vulkan kommer der flere billeder af senere.


Senere på året kom jeg til at køre Italien.
Og som om det ikke var nok, blev jeg sendt til Palermo på Sicilien på den første tur.
Her er jeg dog ikke kommet længere end til Alperne.


Men trods det gode vejr om lørdagen, blev søndagens ringridning, traditionen tro, afviklet i regnvejr.

De frivillige brandværn i Holbøl og Vilsbæk havde slået sig sammen i en dyst mod et ungdomshold fra det frivillige brandværn i Flensborg.
Og kan man ikke få manden væltet ned af pinden med den, til formålet, udleverede hovedpude, kan man selvfølgelig "gå i kødet på ham".
Ned kom de forøvrigt begge to. :-)


Til den lokale byfest holdt vejret sig i det gode lune.
Og et lokalt Grand Prix var på programmet.


En transportmesse i Padborg blev det også til det år.
Og her kan man se hvad der sker når et kranfirma og en trailerproducent går sammen om et ellement i udstillingen.


Ikke så langt fra hvor jeg bor ligger der en større by. Der er godtnok en grænse imellem. Men de tages jo ikke så højtidelige mere.
Men billedet er fra en havnefest i Flensborg.


Her er det blevet rigtig forår.
De blomstrende træer er "Japansk Kirsebær". I 14 dage ser de flotte ud. Resten af året er de mest i vejen. Og om efteråret efterlader de en masse store blade over det hele.


Her er jeg ligesom kommet væk fra det man i erhvervet kalder for "fast banet vej"
Det er en midjydsk grusgrav. Selvom sandgrav vist er mere passende. Allerfald graver de noget sand der kan bruges til specielle formål.
Og det skulle jeg lige læsse 22 tons af.


I løbet af foråret kom jeg til at køre i denne her.
Ikke uden grund at den blev kaldet "Kermit". :-) Den var gammel, og den havde det ikke lige godt alle steder. Men den ville bestille noget. :-)
Det er noget efterfølgende modeller fra den fabrik godt kunne lære noget af.
Desværre indebar kørslen at jeg skulle køre med en rigtig gammel p-trailer. Og udelukkende på Tyskland.


Her er der en søndag med optræk til ballade.
En del eksportchaufførere havde sat hinnanden stævne i Padborg, søndag sidst på dagen.
Og det tolkede politiet som om at de ville til at lukke grænsen (igen). Så nede på toldpladsen, blandt alle lastbilerne, holdt der en bus med 40 betjente, klar til at blive sat ind hvis situationen udviklede sig.
Og der holdt de, forgæves, tre søndage i træk. :-)


Til denne byggeplads knytter der sig et par historier.
Vognmanden blev inviteret til at deltage i en tilbudsrunde. Men fik ikke kørslen, da han var for dyr.
Det firma der vandt udbudet rendte så ind i det problem at de kun havde to biler der kunne køre med så langt gods.
De ringede så til min vognmand for at høre om han ville køre for dem. Det ville han da godt. Og hans pris havde de hørt under udbudsrunden.
Så han fik det meste af kørslen til sin pris. Kunden fik sit gods kørt til billigste pris. Og underbyderen fik lov at betale forskellen.
Men det var ved at splitte min økonomi ad fordi kørslen blev tilrettelagt så vognmanden fik mest muligt ud af det, mens det gik ud over chaufførene. Med 8-11 timer om dagen, på eksportoverenskomst, er det ikke det vilde man tjener. Og når det så står på i flere uger kan det tydeligt ses på lønchecken.


Men den afstedkom også at vi fik tømret lidt på naboskabet.
Min nabo til den ene side og jeg var, sammen med kirken, de sidste på vejen der fik strømmen igen.
Men heldigvis havde jeg en nabo på den anden side der var villig til at levere noget varme og noget varm kaffe.


En vis storm, det år, fik et træ til at "besætte" en god del af min udsigt til kirken.
Det afstedkom så at menighedsrådet benyttede muligheden til at lave en kraftig ændring at forholdene på p-pladsen.


På et tidspunkt blev det forsøgt at starte en sønderjydsk afdeling af en knallert-45 klub.
Men fremmødet var desværre ikke så stor at det rigtig blev til noget.
Men en enkelt tur kom vi da på.
Her er det blevet til en pause midt i Gram.


Sådan kan man også få en Folkevogn til at se ud.
Det er ikke til at se det, men man kan sagtens kende lyden. :-)


Det der er vist værst for hestene.

Heromkring ville en byfest uden ringridning næsten være utænkelig.
Og selv om den by jeg bor i ikke hører til blandt de store, har den sin byfest og sin ringridning.
Også selvom den ofte drukner i regnvejr.


Her er jeg så på vej over Storebæltsbroen, for første gang.
Og den er da imponerende.
(Den længere ovre har jeg kun set på afstand.)


Jeg kender ikke til andre steder hvor man kan komme ud for at en bro går op - på en motorvej, end i Holland.

Her er jeg kommet til transportmesse i Herning.
Og blandt alt det andet interessante dukkede disse op. :-)


Det er så det jeg er her.
Dette er A15 gennem byen Lincoln. Den by der giver navn til Lincolnshire.
Det der med at køre i den "forkerte" side af vejen er nu ikke så svært. Den med "Monkey see, Monkey do" er et godt princip, der løser de fleste af de problemer. :-)


Efter den med pælene kom jeg til at køre blomster.
Det var primært at hente dem hjem fra verdens største blomsterauktion i Holland.
Men det blev også til lidt andet kørsel.
Det var bl.a. her jeg kom ud at køre i England for første gang.


1990312 Her er et billede af huset fra en anden vinkel. Og lidt senere på året.
Postkassen, der sidder og lyser op i midten, var en ejendomsmægleren gav. Han havde lovet at sælger ville erstatte den der sad der, og som, tilsyneladende vanen tro, ikke havde overlevet nytåret. Men da sælger, ved overtagelsen, meddelte at hun ingen intentioner havde om at betale en ny, fandt han det passende at tilbyde selv at betale den. :-)


Suzuki Katana Allerede inden jeg købte huset havde jeg købt denne knallert 45. En Suzuki Katana.
Jeg har så siden solgt den. Det en tid efter jeg fik bil.


Dagen efter jeg havde overtaget huset, og mens montøren var ved at opsætte min nye vaskemaskine og tørretumbler, fik jeg arbejde.
Ikke så længe men længe nok til at møde ham her. Og jeg vil stadig kendes ved ham. :-)
Arbejdet bestod, bl.a., i at køre med langgods. Og på denne, den første tur, endte jeg i det gamle Østtyskland. Efter genforeningen. :-)


Der er ikke så meget at se, men det er altså ejendomsmæglerens salgsopstilling.
..... 19990201 Den 25. januar 1999 overtager jeg denne lille knaldhytte.
Den ligger midt i den lille sønderjydske by Holbøl.
Den er kun 85 kvm stor. Og grunden den ligger på er kun 518 kvm. Men det er rigeligt til mig.
Og her er det så jeg vil begynde min fortsatte historie.
Når jeg kommer så langt at jeg kan lave billeder ud af mine gamle dias/negativer, vil historien bevæge sig tilbage i tiden.
.....


Her er det så meningen at der skal komme en hel del billeder. Efterhånden som jeg får dem scannet ind på computeren.

Såvidt jeg kan regne ud at det i forbindelse med klassefotograferingen i 3. klasse.

Og sådan lidt for sjov skulle jeg lige prøve min mors cykle.

Og her er der kommet en lillesøster med.

Her er jeg så blevet så stor at jeg kan stå selv.

Her er min storebror kommet med på billedet.

Endnu et billede fra dengang jeg stadig ville lade mig fotografere.
Her er jeg nok allerede begyndt at forklare omverden hvordan jeg mener tingene skal være. :-)


Dette må være det absolut første billede der er taget af mig
Ja, om det er dette eller et af de to ovenfor kan jeg ikke lige huske.
Men jeg tvivler på at der kommer flere billeder under dette.